onsdag den 25. september 2013

Fra Mols til Skagen. Dag 2

Natten forløb fornuftigt. Jeg havde dog fået kolde tæer inden jeg kom i posen, og de nåede aldrig rigtigt at blive varme. Vækkeuret ringede kl 7, og det var blevet lyst. Vejret var fortsat rigtig fint, med en svag til jævn vind fra vest. Da jeg havde fået tøj på, og kom ud, var solen ved at bryde igennem de lave skyer i horisonten.

Vandet var stort set fladt, og jeg kunne stille og roligt bevæge mig mod Grenå. Jeg har det lidt med havne... Jeg syntes altid at vandet bliver mere uroligt omkring en havn, eller også er det bare det mentale i at skulle trække så langt ud, for at kunne passerer havneindløbene. Her var det dog ingen problemer, og jeg kunne i ro og mag passerer havnen og kattegatcenteret. 
Kort tid efter kunne Jyllands østligste punkt passeres. Fornæs fyr. 
Herfra begyndte det at gå mod vest. I perioder hvor der ikke være læ fra vest kunne jeg mærke vinden, og i nogle områder var der også lidt bølger. 
kort efter fyret, kom jeg til Sangstrup klint, som gav god læ, for den vist aftagende vind. Smukt så det ud. 

I et område havde havet lavet små huler i klinten. Den dybeste var dog ikke dybere end den kunne rumme ½ kajak.

Da jeg nåede over Gjerild bugt, inden jeg rundede det sidste hjørne inden det for alvor gik mod vest, var det tid til dagens første tur på land. Da jeg nærmede mig kysten kom denne lille fyr mig i møde:

Efter en god pause kunne turen gå mod vest. Til min store fornøjelse var vinden nærmest helt forsvundet, kun en svag vestlig vind. Det var godt nyt, da dagens store udfordring var, hvordan jeg skulle komme forbi skydeterænet ved Hevring, da der denne dag var skydning fra 07:00-22:00, hvilket betyder at et stort område af havet udfor området er afspærret 5,5 km ud. Plan 1 var at ro hen til terrænet og vente til kl. 22. Plan 2 var at lave et stor kryds fra 5 kilometer efter Bønnerup strand, over til kysten lige syd for indsejlingen til Randers fjord. Jeg havde kunnet læse mig frem til at området var afmærket med bøjer. Bøjernes position havde jeg aflæst på søkortet på krak.dk, hvor jeg også kunne aflæse gps positionen. Disse havde jeg plottet ind som en rute på min GPS, og på mit kort. Efter at have tisset af, og fyldt drikkeposen med vand og dækslugen med chokolade var det afsted, på mit hidtil længste kryds på ca. 18 km hvis jeg gik direkte mod kysten på den anden side, dvs. en tur på ca. 3 timer. Nødraketterne var inden for rækkevidde, telefonen blev tjekket for netværk. Afsted det gik m 6-7 km/t. Efter ca. en time kom jeg ud til den første bøje, præcis hvor GPS'en ville have dem. Det var jo sådan set meget godt...

Undervejs var jeg vældig opmærksom på vejret. Kunne registrere hvordan det blæste op da jeg var ca. ½ vejs (billedet) og havet blev lidt mere uroligt. Efter noget tid forsvandt vinden igen.
Da jeg var ved at være helt ovre ved kysten gik jeg skråt mod nord for at ramme kysten nord for indsejlingen til Randers fjor. Under denne sidste del af krydset blæste det igen op i forbindelse med at der kom en regnvejrsfront ind og gav en ordentlig skylle.
Jeg havde forestillet mig at jeg kunne gå i land lige nord for Randers fjord, men det skulle jeg da godt nok ikke lige nyde noget af, for her var der andejagt for fuld udblæsning, og jeg skulle ikke nyde noget af at ende i en fryser et eller andet sted.
Så jeg fortsatte op langs kysten, og fandt et rigtigt godt sted uden for en dæmning der er etableret lige syd for indsejlingen til Mariager fjord (blandt kajakroere kend som "Bierings-strædet", tø hø...). Her var der fred og ro og ingen Jægere.
Dagens distance: 60,8 km
Distance ialt på denne tur: 89,8 km.
Distance ialt på den jyske østkyst 419,9 km.
Hvis du vil følge næste etape kan du læse med Her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar