torsdag den 3. januar 2013

Pagajflyder til grønlandsk åre

Pagaj flyder eller paddlefloat som den også hedder, er et vigtigt stykke sikkerhedsudstyr for de fleste havkajakroere, uanset færdighedsniveau.
For begynderen er den ofte helt nødvendigt for at kunne komme tilbage i kajaken efter en kæntring. For den mere erfarne roer er den en extra sikkerhed når de primære selvredningsmetoder (såsom rul, reentry-roll, cowboyredning) glipper.
For mig udgør paddlefloaten en extra sikkerhed, der er meget vigtig at have, hvis mine foretrukne selvredningemetoder ikke skulle virke. Førstevalg er rul, andet valg er reentry-roll. Hvis ikke det virker er 3. valget reentry-roll med paddlefloat. Paddlefloaten skal ved en kæntring være den "makker" jeg ikke har med.
Som jeg ser det, er paddlefloat til når der er problemer, man er presset og har brug for alt den opdrift man kan få, og derfor finder jeg det vigtigt, at have en rigtig god paddlefloat med en rigtig god opdrift.
Jeg syntes det er en dårlig ide at gå på kompromis her, og lave løsninger med ringere opdrift. En god paddlefloat koster trods alt kun 299.

Men nu til problemet. En standard paddlefloat kan ikke fastgøres på en grønlandsk pagaj, da enden af paddlefloaten sidder midt på bladet af pagajen, og har derfor ikke nogen "skulder" at sidde fast på. Dette er ikke godt, for best som man er igang med sin redning, smutter paddlefloaten af, og i værste fald fanges den af vinden, og er væk... ikke godt.



Jeg har løst problemet ved at binde en tynd snor i fast i et øje i enden af flyderen. I den anden ende, har jeg fastgjort lukkesystemet fra en gammel paddlefloat. Man kunne også købe noget webbing og velcro og sy en velcro lukning, dette ville formentlig være mindst lige så let at arbejde med.

Snoren passes til, så længden passer til at lukningen kan komme op og få fat i pagajens "skuldre" (der hvor den begynder at blive bred).


Sådan kan man enkelt og let lave sin paddlefloat sikker til brug på grønlandsk pagaj. Og en fordel ved denne måde er også, at paddlefloaten fortsat kan bruges på en standard euro pagaj. Så er man kæntret pga. den grønlandske pagaj er knækket i hårdt vejr og man KUN har en euro pagaj som reserve, kan man stadig bruge den.

2 kommentarer:

  1. God løsning og simpel løsning!

    I klubben har vi nogle floats som har dobbelt kammer. Når de bliver blæst op så andet kammer får det sidste pust mens pagajen sidden i hullet - så sidder de så fast at jeg ikke ville være bekymret for at den skulle falde af og blæse væk. Dem anbefaler vi til grønlandske årer. Men det virker selvfølgelig kun hvis begge kamre faktisk er tætte.

    Har du overvejet bare at bruge pagajlinen? Eller hører du til dem der ikke bruger sådan en?

    SvarSlet
  2. Hej Leo.
    Tak for din kommentar. Det er jeg glad for!
    Ja den med pagajlinen, kunne også være en løsning, det havde jeg egentlig ikke tænkt på. Spørgsmålet er måske, hvis man er vandt til at bruge pagaj line, om det så er det bedste tidspunkt at frigøre pagajen fra kajakken når man er kæntret. Kunne selvfølgelig have en ekstra.
    Det er godt at der er nogle float der kan holde sig selv fast, hvis de også gør det når de er fyldt med vand, og man bøvler rundt med dem.

    SvarSlet