tirsdag den 18. december 2012

Vintergas til brænderen.

På min sidste tur Rundt om Mors i November erfarede jeg at min normale gasløsning voldte mig problemer. Der var ikke power nok i den gas jeg havde med, under de kolde forhold mellem 0 og 5 grader.

Jeg har, i det år jeg har haft gasbrænder, brugt en 70% Butane og 30% Propane blanding.
Den fås i de lave tykke flasker, til 60-80 kr for 450 g, men den fås også i en aflang version (beregnet til små ukrudtsbrændere, men gassen er den samme) i Harald Nyborg til 18,75 for 330g
Dette virker nogenlunde når det er lunt i vejret. Det virker rigtig godt når flasken er fuld, men når flasken er ½ tom, mister den pusten, og der er ikke det samme tryk på gassen. Dette har jeg indtil for nyligt tilskrevet at der ikke er så meget i flasken.

Jeg har studeret det lidt, og har fundet ud af (så vidt jeg har forstået) at det skyldes at Propanen er der mere tryk på (fordi den har et lavere kogepunkt), så den forsvinder fra flasken første, og der bliver % vis mere og mere Butane i flasken.
Og hvorfor er det så et problem? og Hvorfor et det især et problem om vinteren?
Det er det fordi de forskellige gasarter har forskellige kogepunkter (den temperatur hvor væsken bliver til gas). Butane (n-butane) koger ved - 0,5 grader, Isobutane koger ved -12 grader, og propane koger ved -42 grader. Gassen bruger meget energi i processen med at gå fra væske til luftart, derfor bliver den flydende gas kold, og der kommer måske is på flasken, og så har vi balladen, for væsken bliver så koldt, at Butan kun meget langsomt bliver til gas, og man får en meget "fesen" brænder.

Hvad kan man gøre? 

Der er 2 muligheder.
Enten kan man holde sin gas varm, ved at stille den i en gryde Koldt eller lunkent vand. IKKE varmt vand.
Eller også kan man købe en anden gas.

Vinter gassen skal indeholde Isobutane og Propan gas, og ingen Butane gas. Så har vi igen balladen, for hvem laver det. Først en tur i spejdersport, næ... de havde kun Butane-propan blanding.
så på nettet for at læse. Fandt denne meget informative blog, hvor jeg kunne læse at Jetboils gas er en Isobutane/propane blanding. Det er indtil videre den eneste gas jeg har kunnet finde med denne blanding.
Så for mit vedkommende er Jetboil Jetpower gassen et must på vinterturen fra nu af.
Jetboil gassen kan bl.a. købes her, og er ikke dyrere end den "almindelige" gas. Men prøv at se dig omkring hos dine lokale grejpushere, da gas ikke uden videre sendes med posten.

Kender du andre mærker med denne blanding, så send mig gerne en besked.



4 kommentarer:

  1. MSR and Snow Peak brand gas canisters should also have an isobutane/propane mix (if those brands are available in your area).

    HJ

    SvarSlet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  3. Primus Winter Gas indeholder også både Isobutan og Propan.
    Bemærk Primus VaporMesh, som er et net på indersiden af dåsen, der øger overfladen og dermed fordampningen.

    SvarSlet
  4. MSR bruger også Isobutan og Propan. 80/20

    SvarSlet