søndag den 2. december 2012

Aclima uldundertøj til kajakbrug

Jeg har i noget tid arbejdet på at opgradere mit kajakgrej til vinterbrug.
Centralt i forhold til komfort og i forhold til sikkerhed er, efter min opfattelse, den beklædning jeg bruger under tørdragten.
Jeg har tidligere brugt almindelig ski undertøj inderst, med en fleece heldragt ovenover. Senere købte jeg en langærmet uldundertrøje fra Uldvang. Den har jeg dog ikke være særlig begejstret for, jeg syntes at den ret hurtigt blev meget løs og slasket.


For et år siden købte jeg et par Aclima warmwool boksershorts, fordi jeg ofte havde en våd, og dermed kold, bagdel pga. en dårlig tørdragt. Disse Boksershorts har jeg været vældig glad for. Har brugt dem meget og de har holdt formen rigtig godt. De er vævet tæt og er rigtig behagelige.
Så da jeg havde indstillet mig på at skulle ud og have fat i noget mere uldtøj til outdoore brug, og i særdeleshed til under tørdragten faldt valget på Aclima.



Jeg har ladet mig inspirere af flere andre kajakroere til at prøve brynje/ net undertøj. Så jeg har valgt et system der består af 5 dele.
Inderst Aclima Warmwool boksershorts, herover Aclima Woolnet langærmet trøje og Aclima lange Woolnet bukser.
Brynjen er markant anderledes at have på end en almindelig svedundertrøje, tror dels at det er fordi den er af uld, og dels fordi den er i net. Jeg har nogle gang følt at en polyester undertrøj kan være ubehagelig at have på hvis jeg får det varmt. Min fornemmelse er, at brynjen har en større evne til at regulere temperaturen, således at den altid er komfortabel at have på. Selv om det er en brynje, har den en god pasform, og sidder godt, også efter flere gange i vask.


 Over brynjen har jeg et sæt Aclima Warmwool lange underbukser og en Aclima Warmwool lang undertrøje.

Grunden til at jeg vælger en todelt Warmwool løsning er den, at jeg syntes at den giver mig en større fleksibilitet i forhold til at regulerer temperaturen afhængig af aktivitetsniveau og vejr. Jeg havde haft nogle overvejelser i forhold til om det kunne blive et problem at en todelt løsning vil skille på midten, og dermed danne kuldebro. Dette er jeg ikke bange for mere. Tvært imod. Overdelene er lange, så der er et stort overlap. der giver en rigtig god samling.

Brug af tøjet i praksis.  


Der er flere fordele ved at bruge uld. Uld kan suge 35% af sin egen vægt i vand uden at føles våd, og det isolerer selv om det er vådt. 
Egenskaber der er fantastiske i en tørdragt, og en sikkerhed, at tøjet varmer selv om der skulle slippe lidt vand ind ved en tur i vandet.
Uld er endvidere varmeregulerende, så man ikke fryser, men heller ikke så let overophedes. Jeg tror at jeg bliver rigtig glad for brynjen til sommer, i situationer hvor jeg vælger at bruge tørdragten selv om temperaturen er høj, fx, til surf, leg og rul.

Tøjet, er vævet i merinould, det har den fordel at det er meget komfortabelt at have på. De gamle grove uldprodukter kunne være meget generende at have på fordi de kradser, merinould kradser overhovedet ikke, det er blødt og meget komfortabelt at have på.
Endelig har uld den fordel, at det ikke begynder at lugte på samme måde som polyester gør. Selv om det har været brugt nogle dage, kan man roligt sige goddag til familien når man kommer hjem fra tur, uden at blive smidt på hovedet i bad.
Det er fornuftig hurtigt til at tørre, selv om det er lidt længer om at tørre end polyester. Det er en stor fordel, så tøjet også kan bruges om natten når man skal i posen, hvor det også gør sig rigtig godt.
Hvis jeg alene havde planer om at bruge tøjet når det er "rigtig vinter" tror jeg at jeg ville have valgt Hotwool trøje og bukser i stedet for Warmwool, for at få mere tykkelse i tøjet, men med den nuværende løsning et de tøj jeg kan bruge året rundt, og så kan jeg supplere med fleece eller et grovere uldprodukt over dette sæt hvis der bliver behov for det.
Så, hvis du står overfor at skulle købe uld undertøj til friluftslivet, så prøv at se lidt nærmere på Aclimas produkt serie. Jeg syntes at det er et godt, holdbart og komfortabelt produkt.

Jeg har lavet en lille video om tøjet:




Ingen kommentarer:

Send en kommentar