lørdag den 11. august 2012

Warbonnet Blackbird hængekøje - Test og gennemgang



Beskrivelse

Hængekøjen er en model  Warbonnet Blackbird 1.7 double. 



Der er 4 modeller at vælge imellem dels 1.1 vs 1.7, hvor 1,1 er lidt lettere og til knap så tunge personer, i gråt stof. 1.7 er den stærke i grønt stof. 

De har alle de samme dimensioner, og kan rumme personer op til 2 meter, så de fleste kan være med. Jeg er 188 og har ingen problemer med at være der.

1.7 double kan tage en personvægt på op til 181 kg, 1.1 double kan bære 125 kg, 1,7 enkelt  113 kg, og 1.1 enkelt 90 kg. Så også her kan de fleste være med.


Jeg valgte at gå efter den stærkeste af dem, 1.7, udfra tanken om, at den så nok også er den mest robuste og dermed holdbare. Jeg var ikke i tvivl om at den skulle være med bobbel bund, da jeg ville have muligheden for at lægge et underlag imellem de 2 lag, da jeg vist er det man kalder en ”kold sover” dvs. let kommer til at fryse om natten.




Jeg valgte ligeledes at få Warbonnets unikke webing ophængnings system, og bestilte et sæt karabiner med, hvormed hængekøjen fastgøres til træet med webingen og en karabin. 












Længden justeres til ved at trække webingen gennem justerings ”låsen” inde ved hængekøjen.  Nå den hænger som den skal, bindes blot en enkelt knude på webingen som en ekstra sikkerhed for at den bliver hvor den er. Fantastik enkelt, effektivt og hurtigt at sætte op i praksis. Det virker også for folk som mig der ikke har særlige forudsætninger ud i knob og tovværk.






Hængekøjen har en indbygget "structural ridgeline" som er en line som går vandret mellem de 2 ender af hængekøjen. Denne line sikrer at hængekøjen altid får den rigtige facon. Når hængekøjen hænger så stramt, at man kan tage om linen med en hånd, og dreje hånden op i næsten lodret, så hænger den rigtigt. Igen en genial ting der gør opsætningen let og enkel. 
Linen tjener endvidere det formål, at den holder myggenettet væk fra ansigtet. Det giver en god og rummelig "kabine". Det er ikke noget problem at ifører sig et sæt skiundertøj eller en ekstra trøje til natten, siddende inde i den lukkede hængekøje. 

Indstigningen er ligetil da hængekøjen er forsynet med lynlås i hele køjens venstre side. Man sætter sig bare i midten, og svinger benene op og lyner efter sig. Er det uden for mygge sæsonen, og man ønsker at komme endnu tættere på naturen kan myggenettet blot svinges over linen i toppen og fastgøres i modsatte siden i den pløk der holder "hylden" ude fra køjen. 

Vel inde i hængekøjen er der også et par rigtig gode ting at der er værd at bemærke

Den første er en "footbox" som er et rum der er dannet i fodendens højre side, ved at der er isyet noget ekstra stof. Dette gør det muligt at ligge diagonalt i hængekøjen, og det betyder at man slipper for at ligge som en banan når man sover. Man ligger ikke helt fladt, men det er muligt at ligge på begge sider.
Jeg har dog oplevet, at behovet for at ligge på siden og sove er markant mindre når jeg sover i hængekøje end når jeg ligger i min seng. Man ligger simpelt hen i en rigtig god stilling når man ligger diagonalt og på ryggen med fødderne i footboxen, i køjens højre side, og overkroppen i køjens venstre side. 
Jeg har mest lagt på siden for at teste det af, og det er bestemt en mulighed. 
Mig bekendt er der ikke andre fabrikater der at en sådan footbox.  

Den anden gode ting, som venter inde i hængekøjen, er "hylden" i hængekøjens højre side, hvor der er plads til hvad det lige kunne være rart at have med ind i hængekøjen: f.eks. telefon, briller, pandelampe, en bog, en ekstra trøje etc. 
Jeg har prøvet den lidt af, og den er faktisk vældig rummelig, men lægger man for meget vægt i den, kan den godt blive lidt nærgående fordi vægten trækker hylden ind mod midten. Denne mulighed for at have ting med ind i hængekøjen, og lægge dem fra sig, er en rigtig god ting, som er med til at øge komforten og anvendeligheden yderligere.




Disse features bevirker at hængekøjen har en fodende og en hovedende. Når man modtager den, er det ikke til at se hvilken ende der er hvor, før man har pakket hængekøjen ud, dette kan være lidt generenede, da man i praksis allerede har monteret køjen i det ene træ inden den kommer ud af pose. Jeg har gjort det enkelte at jeg har bunder en lille hvid snor (det var hvad jeg lige havde ved hånden) i "fodenden" af paksækken så ved jeg altid i hvilken ende af posen jeg skal begynde.

Selve paksækken er i sig selv lavet på en genial måde. Den er lavet med åbning i begge ender, og køjen kan derfor hænges op lige fra posen. Man trækker webingen ud i den ene ende og monterer den til det ene træ. Denne ende af pakposen lukkes til igen, og den anden åbnes halvt, så køjen kan trækkes ud, men møder lidt modstand i posens åbning (dette bevirker at den ikke falder ud på jorden og bliver "nusset") køjen trækkes helt ud og monteres på det andet træ. 
Pakposen lader man blot hænge på webingen, så ved man hvor den er når man skal videre næste morgen. 



Nedpakningen er ligeledes let og hurtigt. Jeg syntes at det er lettest at begynde i enden længst væk fra pakposen, Konstruktionen bevirker at webingen ikke sidder i spænd når køjen ikke er belastet, og karabinen tages blot af uden problemer. Hængekøjen kan lige trækkes over skuldrene medens man går over mod det andet træ. Her kan køjen puttes i pakposen, og lukkes til inden den anden ende afmonteres, hvorefter den anden ende afmonteres og puttes i posen. Er webingen våd, man kan vælge at vikle disse uden på pakposen, for ikke at gøre selve køjen våd og beskidt.
Pakket har køjen en volumen på 32 x 13 og den vejer 1076 g. Herudover er det muligt at komprimerer pakken til ca. 2/3 str. hvis der er behov for det. Vægten er det svært at gøre andet ved end evt. at vælge en model 1.1, eller en et lags model. 

Tilbehør

Til en hængekøje er det ofte en rigtig god ide at have en Tarp. Især hvis man har tænkt sig at tage på tur med den, og en Warbonnet Blackbird køje er en fuldblods tur hængekøje, der som en anden jagthund tripper for at komme afsted, så den kræver en tarp. 
Jeg valgte at få en tarp med fra Warbonnet. Jeg valgte den der hedder Warbonnet Edge tarp camo. 
Det der den mindste af de 6 kantede tarps Warbonnet leverer, dette er helt bevidst, velvidende at dette kan betyde at den skal hænge mere præcist for at holde tør i regnvejr. Men jeg valgte det, fordi jeg ikke ønskede at blive gemt helt væk bag en stor tarp. Warbonnet leverer også et dør kit både til Edge tarpen, og til den noget større Mamajamba Tarp. Med dette kit sæt har man mulighed for at lukke tarpen i begge ender hvis vejret er dårligt, og komme rigtig godt i ly.  

Indtil nu har den bestået en nat med bygevejr. At det blev en camoflage model skyldes dels at jeg syntes at den ser rigtig godt ud, og dels at jeg, når jeg er på tur, gerne vil "forsvinde" i skoven, og tiltrække mig så lidt opmærksomhed som muligt og blot have lov at være i fred. 


Edge tarpen er lavet i silnylon, som er et let, strækbart og stærkt stof som bl.a. også bruges til faldskærme. 
Tarpen har målene 320 cm x 230 cm

Pakkemål 27x11 men kan komprimeres ned til en stor håndfuld, så faktisk er der muligt at have den med i en lomme hvis man skal en tur i skoven eller på fisketur. Vægt 323 g.





  

Brugen af hængekøjen i praksis

1.nat

Første nat valgte jeg at sætte den op i min have. Jeg syntes at det generelt er et godt princip at afprøve nyt grej i haven, så kan jeg komme ind, hvis noget ikke går som planlagt. Jeg hang den op i stoplerne jeg har lavet til havehængekøjen.
Denne nat havde jeg valgt at lægge mit peak oyl elite underlag ind mellem lagene i hængekøjen. Jeg har ret gode erfaringer med dette underlage, det er lidt smalt men rigtig varmt. Det med varmen viste sig at være godt. Det vil de fleste nætter i Danmark være en udfordring at holde varmen i en hængekøje nedadtil uden en eller anden form for isolering. Opadtil er det ikke noget problem, for der er soveposen, men nedadtil bliver soveprosen trykket flade, og den isolerende evne er minimal. Men når man tænker underlag i en hængekøje er man fri for at tænke blødhed og komfort, for det har man allerede. Underlaget skal alene give isolering. De hardcore hængekøje folk bruger en under quilt se f.eks. her, som er en ½ dun sovepose der er designet til at spænde under hængekøjen, det skulle virke rigtig godt.
Hvad komforten angik denne første nat, så var de selvfølgelig en ny oplevelse at ligge i hængekøje, og jeg havde være lidt skeptisk i forhold til om jeg ville komme til at gå som en banan hele næste dag. Men nej, det var der ikke noget af. Jeg sov rigtig godt, lå på ryggen og på begge sider i løbet af natten, vågnede mest når der lige skulle rettes lidt på underlaget.

2. nat

Jeg satte op i en skov med fri teltning tæt på Silkeborg.
Fredeligt og roligt område, med nogle store graner. Kom ret sent, omkr. 00:30, gik et stykke ind i skoven før jeg satte op i mørket, godt med en pandelampe. Det var første live opsætning i skoven, og ikke optimalt at gøre det i mørke, men det gik lynhurtigt, opsætnings stropperne virker perfekt, klikkes på med karabiner og kan let justeres til, så højden passer. Tarpen ligeledes let at få til at hænge godt. 
Denne gang havde jeg valgt at allierer mig med et skum underlag. Dette virkede godt, den var bredere og fladere, og det gav et godt resultat, jeg kunne fint holde varmen.
Det er lidt svært at beskrive hvordan det er at ligge i en hængekøje der under myggenettet og tarpen, og vugge let når man bevæger sig. Men meget behageligt er det.  
Det er noget andet at ligge i en hængekøje, den lette bøjning kroppen har, gør at det at ligge på ryggen er noget andet, end når man ligger fladt på jorden. Jeg ligger sjældent på ryggen i min seng, men syntes at jeg ligger godt på ryggen i en blackbird hængekøje.
Opbevarings hylden kan bære en del grej, det kan dog ikke anbefales at overfylde den, så bliver den lidt nærgående, jeg vågnede op med en sko i hovedet…

3. nat

Endnu en skov nær Silkeborg. kom igen sent, i mørke. Igen gik det let og godt med at få opsat det hele. Jeg havde en vandrestav med, denne brugte jeg i et hjørne af tarpen, for at få en lettere adgang til at komme ind i hængekøjen. Tarpen imponerer her, ofte når man skal have spændt noget ud, bliver det slasket et sted og for stramt et andet sted, denne tarp er fleksibel nok til at hænge godt, uden at være alt for elastisk, super!






4. nat

Nu skulle den med på kajaktur. Jeg havde udset mig fænø kalv i lillebælt, men der var lidt overbefolket, så jeg forsatte til Nørreskov, som ligger ud til lillebælt og Kolding fjord. Du kan læse mere om turen her. Det virker rigtig godt at sove i hængekøje på kajaktur, Det extra grej som man ikke lige skal bruge ligger trygt og godt i kajakken, som kan placeres lige under eller foran hængekøjen. Hængekøjen er hurtig at sætte op, tæt på kysten, det er let at finde et passende sted hvor der er skov.

Hvis man ikke er kajakroer, men bare gerne vil på tur, kan hængekøjen stadig anbefales. Den er let og kompakt, de 2 ture i skoven havde jeg alt det jeg skulle brug i en lille 30 L rygsæt, underlaget havde jeg dog ved siden af.

Konklusion 

Warbonnet Blackbird 1.7 double hængekøje og Warbonnet Edge Tarp er virkelig kræs. Kvaliteten virker til at være helt i top. Der er tænkt på en masse detaljer som gør denne hængekøje til en enestående friluftsoplevelse. Den er anvendelig uden specielle forudsætninger, det er bare at gå ud og hænge den op, og lægge sig til at sove.
Jeg vil give dette stykke grej 10/10, og mine varmeste anbefalinger.

Jeg har lavet dette lille video review:



Læs mere om Warbonnets hængekøjer og tarps og andet grej på http://warbonnetoutdoors.com/

4 kommentarer:

  1. Hey Keld.

    Uha der er mange modeller på deres side og jeg vil gerne have den "stærke" model og med de karabiner og tarp du har,men syntes ikke jeg rigtig kan finde en samlet pris og model(er) ??
    Har tidligere sovet i en alm hængekøje på weekendture i skoven og vil gerne opgradere lidt og Warbonnets virker super fede...

    Ps. En super gennemgang af hængekøjen.

    SvarSlet
  2. Du skal gå ind på denne side http://www.warbonnetoutdoors.com/blackbirds.php og vælge Adjustabal webbing suspension, og så nedenunder vælge og herefter vælge blackbird double 1.7 olive green
    Så går du op i menubjælken og vælger tarp. på siden vælger du Edge (camo) silnylon.
    Så går du igen op i menuen og vælger Accesseories. På denne side vælges carabiners.
    På denne side valgte jeg også ( det har jeg dog ikke fået nævnt i anmeldelsen) en rulle Guyline (grey)til tarpen.
    Når du tilføjer noget i kurven åbner den i et nyt vindue, og man kan gå ind der og se hvad hele herligheden løber op i.
    God fornøjelse.

    SvarSlet
  3. Faaan tastisk..... så vil jeg igang med at lave min julegage ;-)

    SvarSlet
  4. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet