fredag den 3. august 2012

På tur med datter, telt og børnekajak

Så er ferien ved at være ovre. Mest har den stået på camping med familien, men der er også blevet lidt tid til at komme afsted med børnekajakken på et par ture.
Første tur var med datteren på 7 år.

Mest skulle den stå på hygge og telttur. Vi tog afsted ved aftenstid, og lavede base ved Gl. Rye teltplads, hvor der er mulighed for, mod betaling at langtidsparkerer, og få et varmt bad.






Min tanke var en aftentur i kajakken, men hun ville hellere lave bål og hygge, og da det var ved at blive et gedigen regnvejr, valgte vi at hygge i teltet, og spise nuddelsuppe og spise chips. Bålet blev dog aldrig til noget, da det silede ned. Men hyggeligt det var det da.




Dagen derpå skulle vi ud i kajakkerne. Jeg må indrømme, at jeg var noget spændt på hvordan det skulle gå, og måske også lidt for meget over hende. Men hun havdet egentlig meget godt styr på kajakken, men blev hurtig træt, efter 2 km ville hun gerne på slæb.
Dette havde vi en lille snak om, men det endte med at tovet blevet fundet frem, så fik hun energi til at synge, snakke, tage billeder, optage video under vandet, og hvad hun ellers fandt på. Hun roede da også lidt med ind imellem.



Jeg har et bugseringsbælte, med en cowtail og med et 10 m palm bugseringstov. Cowtailen bruger jeg hvis jeg syntes jeg har brug for at stabilisere børnekajakken. Bugseret i cowtailen kan de sidde og støtte sig til, og holde fast i bagenden af min kajak, ulempen ved denne bugseringsform er at min kajak trækker lidt skævt og er vanskeligere at manøvrerer.
Meget af tiden brugte jeg også mit 10 m. bugseringstov, som jeg har kortet op, vha. hønsestrik, ligesom Brink har demonstreret her
10 meter virker dog umiddelbart alt for langt i de forhold jeg vil have børnene med i. Vil gerne have dem forholdsvist tæt på min kajak, så vi stadig kan sidde og tale sammen.

Turen var ikke lang, men til gengæld holdt vi mange pauser. Frokosten blev nydt ved teltpladsen ved klostermølle i den vestlige ende af Mossø, en meget fin teltplads,  med gode toilet faciliteter. Jeg blev dog lidt ivrig efter at komme afsted igen, da der var meget mørke skyer på ved ind syd fra, og jeg fornemmede en rumlen fra torden i det fjerne.



Herfra gik turen direkte tilbage til Gl. Rye teltplads, hvor vi nåede frem i god stil inden regnen og tordenen nåede frem.

Turens samlede distance 9,7 km.

1 kommentar:

  1. Hej Keld
    Jeg vil rigtig gerne høre lidt om dine erfaringer med kajak og børn.
    Jeg har en søn på 8 som rigtig gerne vil med mig ud og sejle i Københavns havn hvor jeg normalt sejler, men er meget i tvivl om hvilke kajak man bør købe. Har du nogen erfaringer med hvilke type både børne kan håndter uden at det bliver en sit on top?

    SvarSlet