tirsdag den 7. august 2012

Havblik og fuldmåne på Lillebælt

Endelig var den der, 3 dage før de lyse nætter forsvinder, den næsten perfekte sommeraften, nærmest vindstille, kun få skyer, næsten fuldmåne og lunt. Dette måtte bare udnyttes.


Vidste at Erik Breum havde lavet en oversigt over isætningssteder på fyn, så det googlede jeg og fandt denne oversigt, fantastisk når nogen gider bruge så meget tid på at lave sådan en liste, og så deler den med os andre "Thumbs up". Jeg valgte at sætte i ved søspejderne lige vest for den gl. lillebæltsbro. Her kunne bilen holde natten over, (Jeg har gjort det til en vane lige at sætte en lille gul seddel i forruden med "tilbage søndag", så ikke nogen skal blive urolige for at bilen med kajakbøjler bliver stående efter mørkets frembrud). Skulle det føre til at den bliver stjålet, så er der ikke noget at gøre ved det, den trænger til det...

Klokken var godt 22 før jeg var på vandet. Jeg havde udset mig Fænø kalv som et oplagt sted at tilbringe natten i hængekøje, alternativt kunne jeg fortsætte over til Nørreskov hvor der er "fri teltning" i hele skoven.
Det var virkelig skønt at være tilbage i saltvand. Efter flere ture i Gudenå systemet, og søerne omkring Silkeborg i forbindelse med sommerferien, er det blevet tydeligt, at der for mig er forskel på at sejle i åløb og søer, og så det at komme ud på det åbne vand. Havde egentlig ikke været særlig bevidst om dette før nu. Men denne aften, på Lillebælt... det var helt fantastisk... Da jeg havde rundet galsklint og jeg ikke længere kunne høre trafikken fra broerne var der helt stille. Sad på et tidspunkt og snakkede lidt med et par lystfiskere der sad inde på kysten. Vi kunne tale nærmest uden at tale højere end normalt, og alligevel høre hinanden tydeligt selv om der var måske 50 m imellem os. Krydsede over til Fænø som er privat ejet, og gik et godt stykke op langs kysten inden jeg krydsede over. Et par kajakroere, som gik i land da jeg satte i, sagde at strømmen var kraftigt nordgående. Jeg har før prøvet, at skulle arbejde mig op imod strømmen det sidste stykke før jeg nåede Fænø kalv for ikke at gå forbi den, det var bøvlet og det gik langsomt, 2 km/t. Så det ville jeg helst undgå. Strømmen denne aften oplevedes dog ikke særlig kraftigt da jeg nåede frem.

Jeg kunne allerede fra Fænø se, at der var en del aktivitet på Kalven, med lommelygter flere forskellige stedet. Så jeg indstillede mig på, at sejle forbi, og fortsætte over til Nørreskov. Som sagt så gjort. Da jeg var ovre brugte jeg mit nyeste indkøb/påhit en lommelygte fra Harald Nyborg til 150 kr. en 3 W LED lygte der kan reguleres i fokus, og stilles til at kaste et meget snævert men kraftigt lys. Med den var det muligt at tage bestik af kysten 50-100 m til begge sider, det kan jeg altså ikke med min petzl E-lite pandelampe. Endvidere vil den være god til at signalerer til skibe med i skumring/mørke, hvis dette skulle blive nødvendigt. Den er semi-vandtæt IP 44, så med lidt held kan den nok overleve et enkelt rul i ny og næ, men den er ikke vandtæt i egentlig forstand. Så den er, sammen med pandelampe og knæklys, blevet en fast bestandel af aften/nat basispakken, samt til turbrug i øvrigt.

Nå, men jeg fandt altså et godt sted at gå i land. Fik kajakken op, på den stenede strand, der lå et par stykker træ jeg kunne bruge at trække den op på. Det kan godt være at man lærer på kurser at stå ud i vandet og bærer kajakken op, men det hjælper et fedt når man har lastet kajakken med 15+ kg grej og i øvrigt er dårligt gående, kajakvogne gider jeg ikke bakse med for at få den 10 meter. Erik B Jørgensen har skrevet om at bruge en lille fender til formålet her, og jeg har bemærket at Karsten Pårup bruger sammen metode på sin igangværende tur Norge rundt. Så måske skulle jeg også prøve det.


Snik snak, indtil videre er det sandblæsertapen fra thansen, der står for. Fik kajakken trukket op over en lille kant, og med op i skovkanten. Det er første gang jeg har min Warbonnet Blackbird hængekøje med på kajaktur, har dog sovet i den nogle nætter allerede. Jeg har tænkt at det smarte er, at når jeg er på kajaktur, så ligger alt grej jo trygt og godt i kajakken, og der er ikke nogen grund til at pakke det hele ud. Rotøjet kommer jeg ned i cockpittet, og sætter skørtet over, så ligger det også godt der.






Det at sove i hængekøje, overgår langt mine forventninger, jeg ligger rigtig godt i hængekøjen fra Warbonnet, sover på ryggen hele natten og føler ingen trang til at vende mig.

Vågnede 5:50, og kunne se ud på solopgangen. Havde desværre glemt kameraet i svømmevesten og gad første finde den frem da jeg stod op kl. 6:15, der var solen desværre forsvundet bag en sky, men smukt var det stadig.





Kom op og fik pakket sammen, havde ikke brugt meget tid på at planlægge turen, så morgenmaden bestod af bananer og vand. Jeg brugte lidt tid på at tage lidt billeder af hængekøjen, til en anmeldelse jeg arbejder på.



Så var først på vandet omkr. kl. 7:15. Stadig havblik og vindstille. Morgenen var smuk som få.





Jeg sejlede op mod Kolding fjord, ved indsejlingen til selve fjorden krydsede jeg over til Drejens som ses til højre i billedet.




 Herfra videre over til Houens odde, som er et charmerende sted, med rige muligheder for at gå i land og holde pause. Stedet er privat ejet af KFUM spejderne, men der er mig bekendt adgang for offentlighende, dog vist ikke for teltning.
Her var jeg på EPP2 kursus med trekantens kajakskole









Som tiden dog gik... Vendte snuden mod øst igen forbi skærbækværket og tilbage i Lillebælt.



Tilbage i lillebælt passeres Hagenør, hvor en markant sand og ler skrænt rejser sig. Det der fangede min opmærksomhed var en flok svaler der fløj rundt i ring, så de til sammen dannet en lodret cylinder. I skrænten ses en række små huller, som jeg tror er lavet af svalerne.







Hvor lillebælt svinger mod øst igen, er der et område hvor vandet langs kysten står stille, og her bliver der samlet en del ting som ikke helt kan følge med strømmen. En stor mængde vandmænd gav næsten følelsen af at ro i grødis. Måske et varsel om at sommeren gå på hæld.
Men, øh, kan man rulle i sådan en bunke vandmænd? Så hellere i grødis da... mere koldt mindre klamt!

Ude af vandmandssumpen, og på vej ind i indsnævringen ved den gamle lillebæltsbro kunne jeg mærke strømmen blev kraftigere, farten sagde 8-10 km/t ved almindelig roning, og kajakken var mere levende end normalt, indimellem bliver den lige flyttet lidt sidelæns.









Men det gik fint, lidt før den gl. lillebæltsbro krydsede jeg over, jeg føler mig mere tryg ved at krydse ved en bro, hvis der er meget trafik kan man tage en bropille ad gangen, og vente på fri passage. Jeg lå og ventede lidt ved 2. bropille, på en sejlbåd, der sejlede med motor, men da den nærmede sig, ændrede den tydeligt kurs for at gå bag om mig, og så kunne jeg frit ro over. Det er en lidt sjov fornemmelse at ro den direkte vej over, men bevæge sig skråt, pga. strøm, blev næsten rundtosset af det. Startede krydsen 1-200 meter før broen, og var ved modsatte bred tilsvarrende på den anden side af broen. Fin gammel bro i øvrigt.
Herfra var det et kort stykke mod strømmen hen til isætningsstedet ved søspejderne. Selv om der er en del strøm, er det ikke noget problem at ro mod strømmen, blot man holder sig tæt til kysten, kunne sejle dette stykke med 5-6 km/t.
Vel tilbage ved kysten, kl. ca. 10 bemærkede jeg en gruppe dykkere der sad ved et bord, igang med at grille    pølser og brød. Det kan være jeg også skulle overveje denne menu som morgenmad på min næste tur.     


Turens samlede distance 23,6 km

Vind: 0-2 ms
bølger: 0- 1,7 cm...
Strøm om 0-4 km/t




Ingen kommentarer:

Send en kommentar