tirsdag den 15. maj 2012

4 dage på den jyske østkyst - 3. etape.

Fredag d. 11 maj, vågnede jeg igen op til blæst. DMI viser at der var op til 12 ms. skiftende i løbet af dagen fra  SV til V. Min optimistisk plan havde været en dagsetape på 60+ km, til Stenhøj strand på nordsiden af Vejle fjord.
Men som vejret så ud, opgav jeg den tanke, da det ville kræve at jeg gik meget direkte op i lillebælt, over både Kolding fjord og Vejle fjord, og det vurderede jeg ikke var forsvarligt. 
Jeg valgte derfor at tage den med ro, sejle kystnært op mod Kolding fjord, og der se hvordan forholdene så ud.
Dagens tema var derfor: Lavvande og fralandsvind

Der var et par mindre kryds over Haderslev fjord og Avnø vig. Det gik fint, selv om jeg strandede på en sandbanke i Avnø vig.
 Vejret var noget anderledes og den sure mand var bedre tilpas.

Da jeg kommer til Hejlsminde får jeg en forsmag på hvad der venter. Hård vind fra vest, og vedholdende bølger lige imod. Jeg vælger at gå helt ind langs kysten, så den gik med 2,5 til 3 kmt. ind, og væstentlig hurtigere på vejen ud igen. 
Et stykke ude kommer jeg til Trappendal skov hvor der er fri teltning, det kunne bestemt være en mulighed en gang, og længere oppe i sønderskov var der også en teltplads. 

Efterhånden arbejder jeg mig op i lillebælt, og kan konstaterer at der er en let modstrøm, men bliver jeg inde ved kysten er der næsten ingen strøm, og det går fint fremad, trods det stadig lave vand.
Kolding fjord blev en udfordring. Blæsten stod lige ud ad fjorden, med bølger op i nærheden af 1 m. Så jeg havde ikke mod på at krydse direkte over. Jeg havde dog heller ikke lyst til at stoppe, for det så ud til at det ville blæse endnu mere imorgen. Jeg overvejede mulighederne lidt. Jeg kunne vende om, krydse over til fænø   kalv, videre over til fænø og sejle ind i lillebælt på modsatte kyst, og så håbe på at kunne krydse tilbage længere inde. Det havde jeg dog heller ikke lyst til, da jeg var bange for hvordan krydset ville være over lillebælt længere inde. Jeg valgte at forsøge at sejle direkte mod vest ind i Kolding fjord direkte mod vinden over mod drejens halvøen, hvorved fjorden bliver krydset, da jeg nærmer mig drejens kommer jeg i læ og kan runde rundt og sejle ud af fjorden igen på nordsiden forbi skærbæk værket og ud i lillebælt igen. Det gik, OK, men det var godt nok hårdt...
Herefter var der læ igen og jeg kunne sejle videre ind i lillebælt

Efter den nye lillebæltsbro vidste jeg at der var et lille sted efter den gamle ammoniak havn, hvor der var et hul i buskadset, hvor jeg ville tillade mig at sætte mit telt op. Da jeg kom frem, kunne jeg se at jeg kunne gå over den lille vej, og 20 m inde i skoven var der en lille plads bag et stort rør, hvor jeg kunne sættet teltet op uden at blive set fra vejen. Super, men uautoriseret lejrplads. Træt men tilfreds etablerede jeg lejr. 

Dagens etape: 51,9 km

Distance ialt:142,5
Dagens vejr: 12 ms. spredt skydække, noget sol, kun lidt regn. 

Følg næste etape af min tur langs den jyske østkyst her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar