søndag den 13. maj 2012

4 dage på den jyske østkyst - 1. etape.

Jeg har længe gået med en drøm om at sejle hele den jyske østkyst fra grænsen til Skagen. Ikke på en gang, men gerne nogle længere stræk ad gangen. Jeg havde for en md. siden fået lukket min kalender, så jeg kunne holde fri torsdag og fredag.
Så jeg havde fået min gode ven Ejvind til at køre mig til grænsen onsdag aften d. 9. maj, og så havde jeg en aftale med fruen om, at hun hentede mig en gang lørdag, hvor jeg end måtte være kommet hen.
Jeg ville egentlig være startet ud ved grænsestenen (bare for at det skulle være lidt bagvendt Danmark Rundt over det), men vi kunne ikke komme derned uden at skulle over grænsen, og jeg havde ikke mit pas med,  så jeg havnede ved Kollund Roklub, hvor jeg fik lov til at sætte i.
18:30 kunne jeg tage afsted. 
En venlig kajakroer kunne oplyse at der var 2 km til grænsestenen. Og da jeg var lidt ambitiøs med aftenens distance, droppede jeg at sejle derned.
I stedet for krydsede jeg, på vej ud ad Flensborg fjord over til den tysk kyst lidt nord for Glücksburg og var helt inde og røre ved toppen af den tyske halvø.
Så, jeg har sejlet helt fra Tyskland, var lidt spændt på om jeg blev fisket op af det tyske grænsepoliti. Men ingen problemer på den front.
Vejret var fint, men med tiltagende skydække, men kun let og aftagende vind. fra en sydvestlig retning, så det var helt perfekt rovejr. Afsted det gik. Jeg havde udset mig 3 mulige lejrpladser som jeg havde fundet på hjemmesiden Ud i naturen. En efter ca. 16 km nær brunsnæs, en efter 28 i kobbelskov og en efter 44 km i toppen af Als sund, opmålt på google earth, forholdsvist kystnært, med udgangspkt. grænsestenen. V. 22 tiden var jeg ved Kobbelskov, hvor der var fri teltning, men en helt umulig strand og en næsten lodret skrænt 3-4 m. op til skoven, men jeg ville nu gerne videre, så på med pandelampe og knæklys og så videre. Jeg tog den direkte over Sønderborg Bugt til Sønderborg, og ind i Als sund.
Den oplyste bro over Als sund.
Dagens etape endte ved en fri teltplads i toppen af Als sund på N 54,58,414 - Ø 9,45,486. En fin teltplads, men en lidt stejl sti 3-4 m. op til pladsen, især lidt stejl (og glat) nedad dagen efter i regnvej.
Kl. 02:30 kunne jeg lægge mig til at sove.

Dagens distance: 39,1 km.

DMI´s vejrarkiv siger vind 1-4 ms i region syd og sønderjylland.

Følg næste etape af min tur langs den jyske østkyst her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar