mandag den 16. april 2012

Forbedring af Eckla J-tagbøjler

Da jeg får lidt pladsproblemer på taget af bilen til sommer, hvor vi skal have 5 cykler, min kajak og en børnekajak og en campingvogn med på ferie.
Jeg har fundet 2 sæt bøjler af mærket Eckla J-bøjler. Der er dog det problem, at enderne af bøjlerne, og området omkring beslaget er rent metal, og dermed potentielt kan give nogle grimme ridser i kajakken, når jeg med trætte arme skal lægge kajakken op i bøjlerne efter en lang tur. Det har jeg fundet en måde at løse på, da det ikke er nødvendigt at bruge hullerne i bøjlerne til stropperne.
Jeg kørte i Bauhaus og købte 4 meter 1 1/4 tommer klar plastslange til 35 kr. pr m. Der skal bruges knap 1 m pr bøjle.
Jeg tager den gamle beskyttelse af og trækker den nye slange 6-7 cm ud over begge ender.

Enden klippes op (jeg brugte en grensaks) så der bliver en strimmel på brede med bøjlen tilbage og resten klippes af.

Den proppes rundt om bøjlen og ind på indersiden, og fæstnes med lidt superlim.

Hvor beslaget skal sidde, skæres slangen op på bagsiden, så den får 2 ører.


Disse ører kan, når beslaget presses ind, helt dækker beslaget.

Efter min mening en væsentlig forbedring af en bøjlen, til ca. 70 kr. pr sæt. 
Enderne kan ikke ridse mere

beslagene kan ikke ridse mere

Så ser de sådan ud








1 kommentar:

  1. Flot arbejde, en klar forbedring som jeg også skal have lavet, tak for delingen.

    SvarSlet