torsdag den 12. april 2012

En grønlandsk pagaj er blevet til


Først et lille tip. venstreklik på et billede, og alle billeder fra indlæget vises i et nyt vindue, i et større format, hvor det er lettere at se stregerne.

Jeg har længe gerne ville lave en ny pagaj. Den jeg bruger nu er også en grønlandsk pagaj jeg selv har lavet.

Den er i Red Western Ceder træ.
 Den er 222 cm lang. og 78 mm på bredeste sted. Grebet har målene 30x34mm. Bladkanten er kun 5mm. Den er behandlet med 4 x lindolie. vægt 600 g. Men vægten indikerer også at den er meget fin i godset, og derfor kan have sine begrænsninger i forhold til hvad den kan holde til. Men man kan jo ikke både være "pil" og "muggert"... Denne er en "pil", nu vil jeg lave en "muggert".

En "muggert" bliver det nu ikke, for så skulle der vist et stærkere materiale i midten, som fx. Lars Gram laver i sine pagajer.
Men jeg vil prøve at lave en det er kraftigere i godset, stadig i Red Western Ceder, men med ende og kantforstærkning i asketræ, som er meget hårdere.

Først limede jeg et stykke asketræ i begge ender.
Dette billede er taget efter at den er høvlet/savet ned til 38x70 mm. Hullerne i askeæet er fra da jeg skulle lime den sammen. Forsøgte først at få den i spænd med et spænde bånd, men det blev noget juks... Jeg borede i stedet et hul i hvert hjørne af asketræet, og skruede klodsen fast. Skruen sidder på denne måde kun i materiale der alligevel bliver høvlet væk, og klodsen sad rigtig godt i spænd.

Så lavede jeg 4 lister i ask til kant forstærkning.

Godt med lim på

og så skal der spændes

Og da det var vinter, og limen skal hærde mellem 10 og 20 grader, må den lige med ind en tur. Den står da ikke ret meget i vejen vel????
Her stod den og hærde op. Efter et par dage limede jeg den anden ende.

Limen jeg bruger er en Almindelig trælim til brug i fugtige miljøer. Jeg har også overvejet at bruge epoxy lim, men det har jeg ikke prøvet at arbejde med før, så det bliver næste gang.
Jeg overvejede at lakerer denne pagaj, dels for at beskytte limen, og dels for at prøve en lakeret pagaj,  men efter lidt kommunikation med Lars Gram, har jeg valgt at give den olie.

Da limen var hærdet op kunne det sjove arbejde begynde

Først høvlede jeg lige de pålimede kanter lidt, så de er plane med cedertræet.
Herefter kunne den første opmåling begynde.
Jeg valgte at begynde med at forme pagajen på den brede led.
Først skulle grebets bredde udmåles. man gør som på billedet, lader armene hænge slapt og lige ned. Holder om en tommestok som vist. Aflæs længden fra ydresiden af hånden til ydersiden af den anden hånd. For mit vedkommende vil det sige 44 cm:


Så kan optegningen begynde.
Først finder jeg midten på den lange led, og midten på tværs. Midterlinierne tegnes op på begge sider.
Fra midten, på tværs måler jeg 22 cm ud til begge sider (grebets brede), her sættes en streg på tværs, herfra måler jeg igen 30 cm ud, og sætter en streg på tværs igen. De 30 cm er det stykke hvor pagajen går fra greb til egentlig blad.

På den lange led, måler jeg grebet ud, 1½ cm ud til begge sider fra midten så grebet på den smalle led er 30mm. på den brede led er grebet som tidligere nævnt 38 mm (detter er måske lidt i overkanten, men jeg har store hænder). Bladet måles på denne pagaj op til for inden (ved stregen 30 cm efter grebet) til 80 mm, og for uden måles den op til 90mm.
Her er lidt billeder af det:



Så er det bare i gang med stik saven. Jeg saver altid ca. 2 mm uden for stregen, så er der lige lidt at høvle af, så det kan blive helt jævnt og fint. 

Så skal kanten rettes til, jeg har målt op på den måde, at når stregen lige præcis er høvlet væk, så har godset den tykkelse det skal have. Til dette bruger jeg en alm. høvl, og en raspe til de steder hvor høvlen ikke kan kommetil.
Raspen er et fantastisk værktøj til den sidste tilpasning.Den er nem at styre, og man har ikke lige pludselig høvlet for meget væk.


Når dette er gjort, kan opmålingen begynde på siden af pagajen. Først finder jeg midten, måler 4mm ud på begge sider. (bladets tykkelse valgt til 8mm i spids og kant). Herefter tegnes en steg der går fra denne 8mm kant i spidsten af pagajen, til 38mm hvor grebet begynder:
og så skal der høvles. Det meste tager jeg med en el-høvl, det går hurtigere. Det sidste tager jeg dog med den almindelige høvl, da det er lettere at få helt jævnt og præcist på denne måde.

Herefter findes igen midten af den brede flade, og der markeres om fra fuld tykkelse ved grebet, og ud til 8mm stykket på bladet:

Og så er det bare at høvle den "trekant" væk der er mellem midterstregen på overflanden og så 8mm stregen på siden af bladet, og så er pagajbladet form ved at være der. Dette gør jeg kun med den alm. høvl og med raspen.

Og så er formen ved at være der.



Herefter skal selve grebet rundes. måler 9 mm til begge side fra kanterne.

Trekanten der bliver mellem de 2 streger raspes væk.

Så skal enderne passes til

Og saves til med stiksaven











Så skal alle hjørner og kanter raspes af, så den bliver helt symetrisk og fin. Denne del af arbejdet bliver taget på øjemål.
Først grebet og overgangen fra greb til egentlig blad. Herefter kanten af bladet, jeg var lidt usikker på hvordan jeg skulle lave denne for at gøre den optimal. Valgte at lave en lidt spids runding.


Så bliver den slebet med først korn 60, en grov sandpapir, den kan hurtig tage de store ujævnheder. Herefter får den en ordentlig tur med korn 100, en findere sandpapir der giver den en blank og fin overflade.

Fin og lækker bliver den!
herefter giver jeg den noget olie. Det med olie er så en videnskab i sig selv. Min første pagaj gav jeg ubehandlet lindolie, men denne olie hærder ikke. Lindolien skal varmes op og tilsættes voks for at kunne hærde. Det ville jeg ikke lige kaste mig ud i, bestilte i stedet en flaske færdiglavet pagajolie, 60 kr + 35 i porto, billigt og enkelt.  


Olien beskytter træet og limen mod vandets påvirkning, og fremhæver cedertræets smukke glød.
Men husk, klude med lindolie kan selvantænde, og skal lægges i en metaldåse med låg eller som jeg gør det, i brændeovnen umiddelbart efter brug.

Og her der den så, fiks og færdig.


.Så mangler jeg bare at få den testet af i sit rette element når olien er hærdet op.

Tja, sådan kan det gøres. Eksperterne gør det sikkert på en anden måde. Jeg har gjort det sådan, og syntes at det er en stor fornøjelse at tage noget i brug som jeg selv har lavet.







1 kommentar:

  1. Fantastisk god beskrivelse. Jeg er selv igang med min første pagaj. Det er lidt svært, da jeg ingen rigtige mål havde. Nu har jeg lidt st gå efter. Tusind tak. Hilsen Flemming

    SvarSlet